Zobrazit menu
MENU
Magazín o dávné a ještě dávnější historii

Uzly – záhadné měření rychlosti přežilo dodnes. Víte jak to funguje?

23.9.2025 > Novověk

Když dnes slyšíme, že nějaká loď pluje rychlostí "22 uzlů", zní to možná už trochu archaicky. Proč se i v současné době, kdy máme ustálené metrické soustavy stále používá tato zvláštní jednotka? A co si pod rychlostí udávané v uzlech vlastně představit? Abychom na tuto otázku našli odpověď, musíme se vydat daleko do historie – od prvních odhadů rychlosti ve starověku, přes námořní experimenty středověku až k vynálezu, který se stal standardem v lodních i leteckých rychloměrech dodnes.


První mořeplavci ve starověku žádné sofistikované metody k měření rychlosti rozhodně neměli. Féničané, Řekové či později Římané vyplouvali na svých lodích spíše s odhadem než s přesnými čísly. Rychlost se posuzovala nepřímo - podle doby, za kterou byla překonána vzdálenost mezi přístavy, nebo podle toho, jak rychle ubíhalo pobřeží. Ve starověku se totiž lodě téměř vždy držely velmi blízko pobřeží. Vzhledem k tomu, že neexistovalo ani přesné měření času, nebyla nemožnost stanovení přesné rychlosti zásadní problém.

U válečných galér s veslaři byla situace trochu jiná. Zde byla rychlost lodě přímo úměrná rytmu záběrů vesel. Ten určoval bubeník nebo píšťala. Když velitel nařídil "rychlý rytmus", loď se zrychlila – ale stále šlo spíše o kvalifikovaný odhad než o skutečné číslo udávající rychlost, porovnatelnou napříč různými loděmi. Ve starověkých textech nacházíme spíše obecné pojmy jako "rychlá" či "pomalá" plavba než konkrétní hodnoty.


Replika středověké lodi.
Replika středověké lodi. , Pudelek (Marcin Szala), CC BY-SA 3.0


Ve středověku a raném novověku se mořeplavba značně proměnila. Lepší a větší lodě se pouštěli na otevřené moře a na delší plavby. Námořníci začali více spoléhat na vlastní zkušenosti. Kormidelník dokázal podle chodu lodě, směru větru a stavu moře odhadnout, kolik námořních mil za hodinu loď zvládne. Tyto odhady však stále byly značně nepřesné.

Jedním z prvních pokusů, jak přesně změřit rychlost lodi, bylo házení kusu dřeva či jiného předmětu přes palubu a sledování, za jak dlouho se loď od něj vzdálí. Tento postup se stal přímým předchůdcem slavného "log-line", tedy lodního provazu s uzly. Metoda však stále nebyla přesná, protože mořské proudy a vítr mohly značně zkreslit výsledek.

Skutečná revoluce v této oblasti přišla v 16. století. Námořníci začali používat tzv. log-line. Šlo o otáčivou cívku s navinutým provazem s uzly navázanými v pravidelných odstupech (přesně 14,4018 metrů). Na jeho konci byl kus dřeva (anglicky log), který se po vhození do vody zpomalil proudem a zůstal téměř na místě. Když se loď pohybovala, provaz se začal odvíjet.


Log line pro měření rychlosti.
Log line pro měření rychlosti. , Lokilech, CC BY-SA 3.0


Námořníci přitom sledovali přesýpací hodiny odměřující krátký, přesně známý časový úsek (používalo se 28 sekund). Po jejich uplynutí zastavili odvíjení a spočítali, kolik uzlů provazu se z cívky odmotalo. Tento počet pak přímo odpovídal rychlosti lodi v námořních mílích (1852 metrů) za hodinu. A právě odtud pochází jednotka "uzel" – jeden uzel znamená, že loď urazí jednu námořní míli za hodinu.

Mohlo by se zdát, že s rozvojem moderní techniky dojde k přechodu na kilometry za hodinu. Ale námořnictvo i letectvo dodnes používá právě uzly. Proč? Nejde o nostalgii nebo hluboce zakořeněné zvyky. Důvod je ryze praktický - námořní míle byla historicky definována tak, aby odpovídala jedné úhlové minutě zeměpisné šířky. Pokud tedy loď urazila jednu námořní míli, na mapě se posunula o jednu minutu. To dělalo z výpočtů a navigace jednoduchou a přímou záležitost. A protože 1 uzel = 1 námořní míle za hodinu, námořníci i piloti měli ihned jasný přehled o rychlosti ve vztahu k mapě. Proto se tato jednotka udržela nejen na moři, ale i v letectví, kde se pohybujeme nad zemí a opět potřebujeme pracovat s úhlovými vzdálenostmi.

Dnes už kapitán nebo pilot samozřejmě nemusí házet do vody kládu a odpočítávat uzly na provaze. Moderní lodě a letadla používají radar, GPS a celou řadu elektronických přístrojů. Ale starý námořnický termín přežil všechny tyto změny.

Zdroj: wikipedia.org ; Námořní slepota - Michael Romancov
Autor: Petr Němeček
Štítky:
Vstoupit do diskuze ()

Líbil se Vám článek? Sledujte nás
Přidat na Seznam.cz



Mohlo by vás zajímat

Hmoždíř - stejný vynález se objevoval u kultur po celém světě Hmoždíř - stejný vynález se objevoval u kultur po celém světě
Protáhnutí po kýlem - nejkrutější trest pro námořníky Protáhnutí po kýlem - nejkrutější trest pro námořníky
Bitva u Artemisia. Méně známý bratříček Thermopyl. Bitva u Artemisia. Méně známý bratříček Thermopyl.


Prosím, vypněte si blokování reklam na této stránce.

Pouze díky reklamě Vám můžeme přinášet zajímavé články jako tento


Zavřít