Zobrazit menu
MENU
Magazín o dávné a ještě dávnější historii

Konec křesťanským rozporům měl učinit Nikájský koncil. Situaci však pouze zhoršil.

1.6.2021 > Starověk > Antický Řím

V prvních stoletích našeho letopočtu nebylo křesťanství zdaleka jednotným náboženstvím. Existovalo mnoho různých směrů, výkladů a pojetí této víry. Roku 325 se tak císař Konstantin rozhodl svolat První nikájský koncil, který měl za cíl sjednotit jednotlivá pojetí náboženství (resp. odmítnout nevhodné směry) a definovat kanonické právo.


Císař Konstantin byl zcela klíčovou osobou, díky které se křesťanství mohlo rozšířit po celé Evropě a později i po celém světě. Za vlády jeho předchůdců byli křesťané často pronásledováni a krutě vražděni. Konstantin však roku 312, před bitvou u Milvijského mostu, viděl znamení a své následné vítězství si vyložil jako boží znamení. O rok později vydal Milánský edikt, který ukončil pronásledování křesťanů a zaručoval náboženskou svobodu. Poté začal tuto víru systematicky podporovat, aby se stala hlavním náboženstvím římské říše.


Busta císaře Konstantina.
Busta císaře Konstantina. Zdroj: wikipedia.org, Capitoline Museums, CC BY-SA 3.0


Existovalo však mnoho proudů a výkladů víry. Mezi jednotlivými názorovými skupinami vládlo často značné napětí. Taková situace samozřejmě pro stabilitu říše, která měla být založena z velké části i na náboženství, nebyla vhodná. Roku 325 tak císař Konstantin svolal ve městě Nikaia, které se nachází v dnešním Turecku, ekumenický koncil. Cílem setkání bylo, aby církevní autority vytvořily jednotné pojetí náboženství. Podobných koncilů se v průběhu historie odehrálo ještě dalších šest.

Koncil probíhal v budově císařského paláce a účastnilo se ho přes 300 významných náboženských osobností. Jedním z nich byl samozřejmě i sám císař. Kdo však naopak nebyl přítomen, byl důležitý alexandrijský presbyter Areios. Právě jeho pojetí víry, tzv. Ariánství, bylo jedním z hlavních témat koncilu. Toto učení říká, že Ježíš je syn Boží, ale nebyl zde na rozdíl od Boha od počátku, byl stvořen později a je Bohu podřízen. To bylo zcela v rozporu s hlavním náboženským směrem, kde byla podstata Boží trojice stejná.

Proč Římané využívali krutý trest smrti ukřižováním?

Proč Římané využívali krutý trest smrti ukřižováním?

Ukřižování je dnes téměř výlučně spojeno s mučednickou smrtí Ježíše Krista, v antickém Římě to byl ale poměrně běžný trest. Ve své době nešlo o žádnou zvláštní událost a podobných poprav se po celé říší každý r... celý článek


Setkání bylo slavnostně zahájeno samotným Konstantinem, který pronesl latinský projev. Zbytek jednání byl však veden v řečtině, protože většina osazenstva přicestovala z východu říše, kde byla řečtina hlavním jazykem. Na koncilu vystoupili i někteří zastánci Ariánství, avšak koncil většinově jejich pojetí odsoudil a formuloval jediné Nikájské vyznání víry. To obsahovalo řadu formulací, popírajících ariánskou verzi. Hlavním myšlenkou bylo, že Ježíš je narozeným synem Božím a je stejné božské podstaty.


Nikájský koncil na fresce z 16. století.
Nikájský koncil na fresce z 16. století. Zdroj: wikipedia.org, Fresco in Capella Sistina, Vatican, Public domain


Mezi další řešená témata patřilo například vyhlášení patriarchátů – církevních provincií, nad kterými měli pravomoci biskupové v Římě a také určení způsobu, jakým se počítá datum Velikonoc. V době před koncilem se využívaly dvě metody výpočtu. Původní vycházející z židovského kalendáře byla zrušena a jako jediný způsob byl zvolen tzv. alexandrijský, tentýž jaký používáme dodnes.

První nikájský koncil byl ukončen 25. července 325 a to opět Konstantinovým proslovem. Na základě rozhodnutí, která na setkání padla, byly sepsány informativní listy, které byly kopírovány a distribuovány po celé Římské říši. Požadovaný výsledek však koncil ve skutečnosti nepřinesl. Místo, aby byly náboženské spory ukončeny, rozpoutaly se v ještě větší míře. Ne každý se hodlal smířit s výsledkem a církev se rozdělila na dvě hlavní skupiny. Názorový souboj pokračoval přes půl století. Až v roce 381 při Konstantinopolském koncilu vznikla kompromisní formulace o Ježíšově podstatě, která alespoň částečně jednotlivé skupiny usmířila.

Zdroj: www.wikipedia.org, www.ccel.org
Autor: Petr Němeček
Štítky:
Vstoupit do diskuze ()

Líbil se Vám článek? Sledujte nás
Přidat na Seznam.cz



Mohlo by vás zajímat

Milostné avantýry na Olympu. Božský Zeus se při dobývání žen neštítil žádné lsti Milostné avantýry na Olympu. Božský Zeus se při dobývání žen neštítil žádné lsti
O velké potopě psali dávno před biblí - kolébka civilizace z Mezopotámie O velké potopě psali dávno před biblí - kolébka civilizace z Mezopotámie
Jan Hus – hrdina, který své učení neodvolal, i když to znamenalo krutou smrt Jan Hus – hrdina, který své učení neodvolal, i když to znamenalo krutou smrt


Prosím, vypněte si blokování reklam na této stránce.

Pouze díky reklamě Vám můžeme přinášet zajímavé články jako tento


Zavřít